Як навчити дитину читати, методи навчання в домашніх умовах

Читання традиційно вважається ще дошкільним навиком, хоча ні один вчитель не дорікне першокласника за невміння читати. Методика навчання читання передбачає роботу в кілька етапів, вони повинні бути послідовними. Можна вибрати одну з авторських технологій або слідувати класичним сценарієм.

 

Коли починати навчання

Точний вік початку навчання читанню не визначається – універсального рецепту тут бути не може. Готовність дитини до нового навику виражається в тому, що малюк добре розмовляє, у нього немає серйозних логопедичних проблем, він посидющий і уважний.

Деякі батьки підганяють події, змушуючи трирічного малюка сидіти над абеткою. Але у середньостатистичного дитини в цьому віці ще немає необхідного словникового запасу. Виходить, що парі «вчитель-учень» (а в даному випадку це батько й дитина) доводиться виконувати подвійну роботу. Слово читається, з’ясовується його значення, дитина відволікається і втрачає інтерес до подій.

Тому так важливий рівень розвитку більшість слів з азбуки або букваря повинні бути зрозумілі дитині. Фахівці в галузі дошкільної освіти радять раніше 4 років не навантажувати дитину заняттями не за віком. Рівень розвитку малюка — більш вагомий аргумент, ніж бажання мами швидше похвалитися тим, що її дитина вже читає.

З чого почати

Навичка читання буде успішно освоєний, якщо чітко пройдений підготовчий етап. Грамотно побудована підготовка – невід’ємна ланка процесу навчання читання. Тому заздалегідь варто освоїти вправи на розвиток фонематичного слуху, зорового синтезу і аналізу, розвивати артикуляцію, розширити словниковий запас дитини.

Потрібно поступово знайомити дитину з буквами, давати нескладні завдання – підібрати слова на вибрану літеру, щоб знайти букву у вивісці магазину, шукати першу і останню букву в слові. Переказ прочитаного, розповідь по картинці, відповіді на запитання після картинки – цього достатньо, щоб підготувати дитину до більш складного для нього етапу, слоговому читання.

Читання по складах

Важливий момент – дитина повинна вимовляти звуки, а не букви. Не «ен», а «не», не «ча», а «че». Дитина, яка чує звук, не повинен плутатися: назви букв йому поки знати не потрібно. Не можна вимагати від нього знання алфавіту, потім доведеться переучувати.

Особливості навчання слоговому читання:

  • починати з формування складу з двох голосних – АУ, ОУ, дитина на легких прикладах повинен зрозуміти принцип освіти складу;
  • кожен етап відпрацьовується (дитина навчився приєднувати голосну до гласної – закріпити знання, не переходити до нового матеріалу без відпрацювання вивченого);
  • далі з’єднуються прості склади приголосна + голосна – БА, МУ, ПІД (зручно працювати з літерами на магнітах);
  • наступний етап – шипящая приголосна + голосна ЖУ, ЧА, ЩУ (але не можна залучати ці літери до вивчення складів на другому етапі, вони даються дитині складніше);
  • вивчаються закриті склади – голосна + приголосна АМ, ЕР, ВІД.
Дивіться також:  Попрілості у новонароджених: чим лікувати і як уникнути (Фото)

Можна запропонувати дитині проспівати склади. Проспівуючи, він відчуває склад складу, вчиться вимовляти букви разом. Після відпрацювання відкритих і закритих складів, варто запропонувати дитині читати слова з трьох букв: СОМ, КІТ, РОТ.

Щоб справа йшла краще, дитину вчать читати в ігровій формі – як це зробити, батьки вирішують самі, варіантів багато. Букви можуть «ходити один до одного в гості», «триматися за ручки». Можна використовувати магнітну дошку для букв, займатися по абетці, або працювати з вирізаними слоговыми картками. Часто батьки додають в заняття елемент заохочення: діти заробляють бали, зірочки, сонечка.

Психологи радять взяти додаткових «учнів» — улюблені іграшки дитини, тільки читати за них доведеться батькам. Хороша ідея — навмисне робити помилки, щоб головний учень вчився їх визначати і виправляти.

Читання слів разом

Після того, як складове читання освоєно, приступають до слитному. Першими малюк повинен освоїти прості слова: МАМА, БАБА, МІЛА. На цьому ж етапі відпрацьовуються слова з трьох букв: СИР, РІГ, КІМ. І тільки потім, коли вивчені і закріплені попередні етапи, переходять до трехсложных словами: КОРОВА, МОЛОКО, ДОРОГА.

Коли у дитини стало виходити читати прості слова, переходять до пропозицій. МІЛА МИЛА РАМУ – складніше пропозицій поки не дають.

На цьому ж етапі дитина вчиться:

  • робити паузу між словами;
  • інтонаційно закінчувати речення; 
  • дотримуватися ритм.

Батьки пояснюють своєму учневі, що таке знаки пунктуації, для чого вони потрібні, як їх позначати при читанні вголос. Обов’язково розповідають про восклицательном і питальному знаках. Якщо теми виразного інтонаційного читання з урахуванням знаків пунктуації залишити «на потім», у дитини може закріпитися навик монотонного читання, без пауз і логічних інтонацій.

Читання цілими словами

У 90-ті роки популярною була методика навчання читання цілими словами. Тобто слово не розбивалось на склади, а читалося відразу, цілком. Вагомий доказ на користь такої методики – швидкий розвиток словникового запасу. Але варто відзначити, що далеко не всім дітям така методика підходить.

Недоліки методики:

  • діти можуть виділити з тексту знайомі слова, але якщо змінювався шрифт і колір тексту, прочитати знайоме слово їм вже не вдавалося;
  • довгі слова можуть прочитати не всі діти;
  • може аналіз слова.

Тому найбільш доцільним для навчання читання вважається фонетичний підхід. Спочатку вивчається звук і його графічне позначення, потім склад, потім слово, речення та текст. Багато батьків задаються питанням, як навчити дитину швидко читати. У цій справі найголовніше — практика, кількість перейде в якість. Не треба раз в тиждень змушувати дитину годину сидіти над книгою. Краще половину сторінки в день, вголос і з задоволенням. Читання не повинно бути покаранням.

Дивіться також:  Від чого залежить стать дитини при зачатті (Варіанти)

Виразне читання

Вірші

 

У дошкільному віці дитина особливо швидко запам’ятовує віршики. У нього хороша слухова пам’ять, і це потрібно використовувати. Є прості прийоми, які підходять для щоденного застосування.

Як вчити/читати вірші з дитиною:

  • вивчити кілька віршів, і по дорозі в сад або магазин читати вірш дитині. Досить скоро він почне читати його сам, копіюючи інтонації;
  • попросити дитину прочитати вірш на телефон, а потім показати, що вийшло. Він буде оцінювати своє прочитання, помічати вдалі і не дуже місця;
  • поки дитина грає, включати йому аудіозаписи з декларуванням дитячих віршів. Сьогодні багато казки, вірші читають популярні актори, ці записи нескладно знайти в інтернеті.

Дуже важливо хвалити дитину, пояснювати, у чому його успіх, чому саме у нього все вийшло. Не можна порівнювати його читання з тим, як читають інші – це може відбити інтерес до занять. Порівнювати можна тільки з собою.

Оповідання

Можна почати з того ж аудіопрослуховування професійного виконання дитячих текстів. Дитина швидко освоїть інтонації, і включить їх в свій запас прийомів виразного читання.

При всьому цьому важливо стежити, щоб дитина чітко розумів, про що він читає. Якщо це інтуїтивне, але неусвідомлене читання, результати вгору не підуть. Важливо пам’ятати, що текст треба аналізувати, ставити запитання за текстом і вимагати чітких повних відповідей.

Методи навчання для будинку

Домашнє навчання читання можна починати, якщо у дитини чиста мова, великий словниковий запас, розвинені навички переказу. Важливо, щоб дитина орієнтувалась у часі і просторі. Чудово, якщо в побутовій мові він вживає і складні пропозиції.

Самостійно

Виділяють декілька відповідних методик, за якими діти можуть вчитися читати з мінімальною допомогою старших. Методики батьки вибирають за своїм бажанням, але з розумінням того, чи підходять вони дитині.

Популярні методики:

  • Кубики Зайцева. Вимовити склади вписуються в таблицю, а потім з таблиці переносяться на кубики. Навчання проходить в ігровій формі, що дуже подобається дітям. Вони спочатку дізнаються знайомі склади, а потім з’єднують кубики один з одним для утворення слів. Метод вважається вдалим для навчання дітей-лівшей.
  • Методика Домана. Заснована на механічному запам’ятовуванні слів, дитина повинна бачити і чути написане слово. Допомога використовуються спеціальні картки, які потрібно показувати по системі, кілька разів в день. Успіх — це схема: картинка + написане слово + вимовлене слово.
  • Методика Тюленєва. Для навчання використовується спеціальна азбука МИРР (метод інтелектуального розвитку дитини), посібники та картки. Крім показу картки з буквами практикується друкування на машинці, магнітна абетка і так далі. Тюленєв ратує за всебічне ранній розвиток, коли робота починається ще з немовлям.
Дивіться також:  Скринінг 1 триместру: проведення, розшифровка результатів

І це не всі методики. Авторських матеріалів багато, але не всі вони універсальні. Тому варто задуматися про допомоги репетитора, якщо це необхідно для дитини.

З репетитором

Читання по абетці і складовим таблиць – класичний варіант навчання читання з репетитором. Безумовно, є відразу кілька авторських методик, які передбачають раннє навчання читанню. Ігрове научіння може дати результати навіть з дітьми середніх здібностей, але цей шлях небезпечний – можуть бути втраченими певні норми читання, аналізу слова, і дитина-школяр буде важко сприймати інші вимоги до читання і пов’язаних з ними завдань.

Тому репетитори пропонують вподобані батькам методики, об’єктивно оцінюючи результати:

  • якщо дитині важко – можливо, ще не час вчити його читати;
  • якщо він не запам’ятовує пройдений матеріал, не варто поспішати, потрібно опрацьовувати теми додатково;
  • якщо він не дізнається пройдені слова, можливо, словникового запасу ще недостатньо.

Для незвичайних дітей

Якщо дитина має деякі особливості розвитку, класичні методи можуть не дати очікуваного результату. Наприклад, для дітей з різними формами аутизму навчання читання передбачає роботу в трьох напрямках:

  • побуквенное читання;
  • послоговое читання;
  • глобальне читання.

Заняття будуються за принципом чергування трьох напрямків. І якщо сам батько не знає, як навчити дитину-аутиста читати, йому доведеться освоювати методику спочатку самому. Допомогу в цьому питанні обов’язкове. Якщо спостерігається затримка в розвитку дитини, важливо не лише застосування спеціальних методик, але і кваліфікована допомога або хоча б консультації педагога-дефектолога.

Виховання любові до читання

Деякі батьки тільки й думають, як навчити дитину читати перед школою, щоб було «не гірше інших». Когось хвилює техніка читання – як навчити дитину швидко читати. Але ці показники — лише відгалуження теми прищеплення любові до читання.

Навчити дитину любити читати книги – ось головне завдання батьків. І самим заразливим буде власний приклад. Якщо читають домашні, то і дитині хочеться повторювати. Якщо в будинку є книжкова полиця, а краще книжкова шафа, а на полицях такі привабливі яскраві книги, то рука сама тягнеться дізнатися, що там всередині.

Потрібно якомога частіше читати дитині вголос – виразно, з задоволенням, демонструючи насолода процесом. І це обов’язково дасть результати. А ось покарання у вигляді «будеш читати цілу годину» спрацює проти квапливих батьків.